Artikkel 1: En slags innledning

Velkommen til denne bloggen. I denne og syv andre artikler skal vi diskutere hvordan det å ta Bibelen på alvor ikke nødvendigivs lukker døren for homofilt samliv. Denne artikkelen er en slags innledning og så begynner det for fullt i neste artikkel. Men først noen grunnleggende ting om det som kommer.

1. Bak argumentene i denne bloggen ligger en overbevisning om at bibeltolkning må begynne med å spørre hva ordene  Bibelens forfattere brukte betydde den gang. Først etter at jobben med å kartlegge  både historisk og tekstuell sammenheng er gjort, kan man begynne å spørre om det er eviggyldige prinsipper i teksten som angår vår tid og hvordan disse i så fall skal anvendes.

2. Når vi spør hva ordene i Bibelen betydde den gang de ble skrevet, ser vi at Bibelens forfattere unisont fordømmer homoseksuell praksis, hovedsakelig av tre grunner: For det første er sammenhengen for de fleste av Bibelens homo-fordømmende tekster, en homoseksuell adferd som ble praktisert av gifte som drevet av lyst og begjær søkte tilfredsstillelse også utenfor ekteskapet. Det var altså snakk om en form for utroskap. For det andre snakker bibelens forfattere inn i en verden der mannen stod over over kvinnen i rang ("han skal råde over deg"). For en mann å innta den passive/mottakende rollen under sex eller for kvinnen å inneha den aktive rollen brøt med dette kjønnsrollemønsteret og det ble sett på som vanærende og "mot naturen". Å behandle en mann  "som en kvinne" ble i datidens tankegang sett på som svært fornedrende, selv når det var frivillig. For det tredje brøt slik homoseksuell adferd med mønsteret for både kjønn og ekteskap som etableres i skapelsesfortellingen.

Hvordan Bibelens fordømmelse av homoseksuell adferd er relevant for vår tids problemstillinger  blir klart først når vi går inn i disse begrunnelsene.

3. Hvis du ikke liker å lese, men forstår engelsk så har Matthew Vines en glimrende gjennomgang av de fleste argumentene her:




4. Hvis du ikke liker å se på film så har Matthew lagt ut foredraget sitt skriftlig her.

Litt om ulike tilnærminger 
Når man leser gjennom de siste 25 års norske homofilidebatt (se lenkene i margen) oppdager man at det finnes tre hovedmåter å se tekstene på:

1: Bibelen fordømmer homofili og åpner ingen smutthull g derfor må vi også fordømme det (konservativt bibelsyn).
2: Bibelens fordømmer den homoseksuelle praksisen i den hedenske og gresk-romerske verden slik den dengang fortonte seg fra et jødisk perspektiv. Biblen adresserer ikke det fenomenet vi i dag opplever i våre kirker med kristen ungdom som oppdager en medfødt, uforanderlig homofil eller lesbisk identitet og orientering (konservativt bibelsyn, men i mindretall).
3:  Bibelen fordømmer likekjønnet sex, men når Jesu etikk møter ny kunnskap om homofili tvinger det fram nye etiske tilnærminger til denne problemstillingen (liberalt bibelsyn).

Litt om bibeltolkning
Det er verd å reflektere litt over hva vi mener når vi bruker ord som "Bibelen sier" eller "Bibelen lærer". Når kristne sier at Bibelen er inspirert av Gud mener de at Gud påvirket Bibelens forfattere til å formulere et budskap. Vi må altså spørre: Hva var budskapet DE SOM SKREV søkte å formidle? Hva var forfatterintensjonen? Dette krever at vi leser teksten i sin historiske sammenheng.

Når det kommer til de seks korte tekstene som omhandler homofili, må vi altså spørre: Hva var det forfatteren så og adresserte? Hva fordømte han og hvorfor?  Skal vi legge mer i disse tekstene enn forfatterne mente å legge i dem, går vi strengt tatt uover det som er blitt kalt "Bibelens autoritet".

Litt om selvinnsikt
Når man vurderer argumentene bør man også være klar over sitt eget utgangspunkt. Det er nemlig slik at dersom man er enig i et argument er man mindre kritisk enn om man er uenig. Prøv å se en video på Youtube som kritiserer noe du tror på. Du vil raskt merke hvilke argumenter som er tåpelige og overflatiske og hvilke som krever et mer grundig svar. Men det samme skjer ikke om du ser en video som argumenterer for noe du tror på. Både dårlige og gode argumenter høres ofte bra ut.

Derfor er det først når man har satt seg så grundig inn i både argumenter og motargumenter at man kan argumentere godt for begge sider av en sak, at man er utrustet til å veie argumentene mot hverandre. Om ikke annet, håper vi denne nettsiden vil være et bidrag på den veien.

Denne nettsiden hevder at det andre resonnementet ovenfor er det som tvinger seg frem når man tar bibeltekstene på alvor i sin sammenheng. Argumentene samsvarer i stor grad med måten Halvor Moxnes tolker biblen på i "Homofile og Kirken" 1995 (se lenke til høyre) og også med Terje Hegertuns bibelbruk i den nye boken hans, Det trofaste samlivet.

En advarsel
Både Bibelen og antikkens skrifter er svært åpne og grafiske, også når den beskriver sex. Denne bloggen er også til tider svært direkte når den skal klargjøre hva tekstene vi diskuterer betyr og ikke betyr.

(NB: Bruk arkivmenyen til venstre for å bla mellom artiklene)



Populære innlegg fra denne bloggen

Artikkel 6: Paulus og «Menn som ligger med menn»

Artikkel 7: Romerbrevet: Er synden årsak til homofili?

Artikkel 5: Hva visste Paulus om homofili?