Artikkel 6: Paulus og «Menn som ligger med menn»



Det finnes bare 6-7 tekster i Bibelen som direkte omhandler homoseksuell praksis. Av disse er Rom 1,24-29, 1 Kor 6,9-11 og 1 Tim 1,8-10 de mest sentrale. Teksten i Romerbrevet tok vi kort for oss i artikkel 2 om Sodoma og vi vil også vie en egen artikkel til denne. Her vil vi se på de to siste.

Kort fortalt:
* Begge disse tekstene plasserer sex mellom menn i kategori med ekteskapsbrudd. Det antyder at praksisen som kritiseres involverer gifte menn.
* Begge tekstene er lenket språklig og tematisk til tekstene i 3 Mosebok der sex mellom menn ble fordømt. Siden dette ble sett på som nedverdigende for den mottakende part, ble dette kun praktisert i ujevne relasjoner, for eksempel mellom en herre og hans slave.
* 1 Kor 6,9 henviser eksplisitt til begge partene i et slik ujevnt seksuelt forhold der den ene har kvinnens rolle som mottaker.
* Ingenting i tekstene eller i sammenhengen antyder noen som helst innsikt om homofili som en uforanderlig legning og identitet. Tvert imot.

Tekstene:
Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med, verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike.  Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd (1 Kor 6,9-11).

Men vi vet at loven er god når vi bruker den rett,  og forstår at loven ikke er bestemt for den rettferdige, men for lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere, og for dem som slår sin far og mor, for mordere, dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære (1 Tim 1,8-10).


Lastkataloger
Disse versene inneholder såkalte last-kataloger. Det finnes 13 slike i NT. Matt 15,19; Rom 1,29-30; 1 Kor 5,11; 1 Kor 6,9-10; 2 Kor 12,20; Gal 5,20-21; Ef 5,3-5; Kol 3,5; 1 Tim 1,9-10; 1 Tim 6,4-5; 2 Tim 3,2-7; Åp 21,8; Åp 22,15. De er motstykket til dyds-lister (som for eksempel Gal 5,22-23. Begge deler er en egne genre i antikken og vi finner dem også utenfor Bibelen, men ingen av dem inneholder ordene for homoseksuell praksis som Paulus bruker. 

Slike kataloger var aldri ment å være utfyllende. De skulle gi inspirasjon til å ta seg sammen og utvikle dydene i stedet. Av de 13 listene inneholder 3 av dem (hvis man tar med sammenhengen rundt Rom 1,29) homofil praksis. Evangeliene (og Jesus) er helt tause på dette området.

Igjen må vi spørre hva Paulus så for seg da han inkluderte dette i listene.  Vi legger umiddelbart merke til tre begreps-sfærer som denne teksten viser til:

Begreps-sfære 1: Ekteskapsbrudd
Det første vi ser er at i begge versene ovenfor står homofil praksis nevnt rett etter hor/ekteskapsbrudd. I 1 Tim 1,10 er hele listen knyttet til brudd på de ti bud.
Loven nevnes som rammen rundt denne lastkatalogen: «Men vi vet at loven er god når vi bruker den rett,  og forstår at loven ikke er bestemt for den rettferdige»
Budene som handler om forholdet til Gud oppsummeres først: «men for lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere»
Så følger:
Hedre din far og din mor: «og for dem som slår sin far og mor»
Du skal ikke slå i hjel: «for mordere»
Du skal ikke bryte ekteskapet: «dem som driver hor, menn som ligger med menn»
Du skal ikke stjele (mennesker): «Dem som driver med menneskehandel» (Mange mener slavehandel faktisk er hovedintensjonen i dette budet – Menneskehandel – altså slavehandel - forekommer også i Åp 18,13. Det har vært spekulert i om det her i 1 Tim hintes om prostituerte gutte-slaver.)
Du skal ikke vitne falskt mot din neste: «løgnere og dem som sverger falskt»
Du skal ikke begjære kona eller noe som hører din neste til: «og alt annet som strider mot den sunne lære»

Også i 1 Kor 6,9 står homofil praksis som et eksempel på ekteskapsbrudd:  «de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med». 

Jødene og de kristne inkluderte all utenomekteskapelig aktivitet under dette budet slik disse forklaringene viser:
Du skal verken drive hor eller vekke homoseksuelle lidenskaper. (Pseudo-Phokylides 1,3. 50 f. Kr - 50 e.Kr.)

Du skal ikke begå ekteskapsbrudd, hor eller gutte-skjending (Didache 2,2 - ca. 100 e.Kr)

Du skal ikke drive utukt, ekteskapsbrudd eller gutte-skjending. (Barnabas brev 19,4 - 131 e. Kr)

Som vi ser var det nødvendig å presisere at sex med unge gutter også var ekteskapsbrudd.

Begeps-sfære 2: 3 Mos 18,22 og 20:13
Ordet for «menn som ligger med menn», eller bokstavelig talt «manneligger» er så vidt vi vet ikke brukt i antikken før Paulus laget dette ordet. Ordet «arsenokoites» er inspirert av den greske oversettelsen av Det gamle testamenet.  3 Mos 18,22 sier: Med menn (arsen) skal du ikke ligge med som en ligger (koiten) med kvinner.  20,13 har «med en mann som en ligger med en kvinne» «meta arsenos, koiten gunaikos». Så langt vi vet har konstellasjonen arsenokoites homo-tekstene i 3 Mosebok som eneste referanse. Som vi så i artikkel 3, var sammenhengen her (1) penetrerende sex - som altså foregikk i ujevne forhold og (2) seksual-praksisen i landene omkring:  «alle dem som på samme måte driver hor og løper etter Molok» (3 Mos 20,5)  Sml 1 Kor 6,9: "de som driver hor, de som dyrker avguder".

Begresps-sfære 3: Malakos i gresk kultur
Ordet for «[menn] som lar seg ligge med» er malakos som bokstavelig oversatt bare betyr myk. Men grekerne brukte det om menn med feminin adferd – menn som inntok den passive (kvinnens) rolle i et samleie. Kvinner var når det kom til sex, per definisjon myke, og når malakos brukes om menn impliserer det at han tar rollen som kvinne. Dette var også grunnen til at den penetrerte i et samleie mellom menn måtte være underlegen i alder eller rang. «Enhver mann (fri, slave, prostituert, utlending, gutt) som har den mottakende rollen i et samleie er ansett som malakos» (Dionysius av Halicarnassus (60 – 7 f.Kr) 7.2.4.) 

1 Kor 6,9 nevner dermed eksplisitt (i fullkommen harmoni med tekstene fra 3 Mosebok) begge partene i et slikt ujevnt forhold: "menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med." 1 Tim 1,10 knytter seg med bruken av det samme ordet, arsenokoites, både til 3 Mosebok og til 1 Kor 6,9 og viser dermed til samme virkelighet. Filon fra Aleksandria (en jødisk forfatter som levde samtidig med Paulus) har også femininiseringen av unge gutter som et hovedarguement mot homoseksuell praksis (On contemplative life §59-61). Når vi i tillegg tar med at begge tekstene er skrevet til de rike storbyene Korint og Efesos, sannsynliggjør dette også at en gresk kulturell virkelighet ligger bak advarslene. «Slik var noen av dere før" skriver han med henvisning til livet i Korint før Paulus plantet menighet der.

Konklusjon
De tre begreps-sfærene disse tekstene henter sine uttrykk fra peker all mot uenomekteskapelig pederasti - eller som jødene sa det: gutteskjending.

Bildet som tegnes er det samme bildet vi så i artikkel 2, 3 og 4: Den utbredte praksisen med at hetroseksuelle gifte menn krydret sexlivet sammen med unge gutter, slaver eller andre menn. Det er ingenting i disse tekstene som en gang antyder at Paulus har noe som helst begrep om homofil orientering og identitet som noe medfødt og uforanderlig, slik vi i dag vet at det er. Tvert imot sier han: «Slik var noen av dere før (1 Kor 6,11).

Disse tekstene kan altså leses som et kall til ektefolk om å praktisere trofast tosomhet og reservere sex'en kun til hverandre. De må også leses som en fordømmelse av både pederasti og utenomekteskapelig sex. Å lese dem som om de er relevante for menighetens gudfryktige homofile brødre og søstre som lurer på om de kan søke en livsledsager, er å lese inn i dem svar på problemstilling de verken kjenner eller adresserer.

(NB: Bruk arkivmenyen til venstre for å bla mellom artiklene)

Populære innlegg fra denne bloggen

Artikkel 7: Romerbrevet: Er synden årsak til homofili?

Artikkel 5: Hva visste Paulus om homofili?