Artikkel 2: Adresserer Bibelen "homoseksualitet"?
"Homoseksualitet"
Begrepet homoseksualitet ble første gang brukt i 1869 av Karoly M. Benkert, (også kjent som Karl-Maria Kertbeny/Karoly Maria Kertbeny). Karoly var en ungarsk lege som i 1869 skrev et åpent brev, på tysk, der han argumenterte for en mer human behandling av «de menn og kvinner som fra fødselen av var erotisk orientert mot sitt eget kjønn». Dette var første gang i historien ordet og begrepet homoseksualitet ble brukt. (NB: Ordet homo er her ikke det latinske homo = menneske (som i Homo sapiens - det kloke mennesket), men det greske homo = samme/lik (som i homogen - ensartet). Det blir altså brukt for både menn og kvinner som er seksuelt tiltrukket av "samme" kjønn som en selv er.)
Syv
år tidligere hadde Karl Heinrich Ulrichs (også i Tyskland) begynt å beskrive det samme fenomenet som
noe naturlig og biologisk, men hans ord (Urning – mann som begjærer mann, og
Urningin – kvinne som begjærer kvinne), slo ikke an. Før Karl Heinrich og Karoly var det ingen som hadde
beskrevet fenomenet som en medfødt, uforanderlig orientering … som en tilstand
… som et substantiv i seg selv. Inntil da hadde fenomenet kun eksistert som
beskrivelser av adferd og preferanser.
Den kulturen som fra gammel tid har etterlatt seg flest utsagn om
likekjønnet sex er muligens antikkens grekere, men det hadde i de fleste tilfeller som oftest ikke noe med legning å gjøre, men var en tillært erotisering av samme kjønn. Men det fantes også "ekte homoseksuelle" ut fra difinisjonen ovenfor og disse er også beskrevet i den greske literaturen. Det er imidlertid ingenting som tyder på at jødiske og kristne kilder differensierte på denne måten (se artikkel 4).
Heller ikke i den greske literaturen forekommer homoseksualitet som et eget begrep. Språket begrenser seg til å snakke om preferanser og praksis. Siden hetrofile kunne utvikle homofil kjærlighet og praksis ble det forventet at alle på ulike tidspunkter i livet ville respondere på erotisk stimuli fra begge kjønn.
Heller ikke i den greske literaturen forekommer homoseksualitet som et eget begrep. Språket begrenser seg til å snakke om preferanser og praksis. Siden hetrofile kunne utvikle homofil kjærlighet og praksis ble det forventet at alle på ulike tidspunkter i livet ville respondere på erotisk stimuli fra begge kjønn.
Av denne grunn alene, kan man konkludere med at Bibelens
forfattere ikke direkte adresserer det vi i dag mener med homofili.
Kategorien og vår måte å tenke om dette på fantes rett og slett ikke før
Ulrichs og Benkert begynte å skrive om dette i 1860-årene. Spørmålet er om det fremdeles er nok overlapping mellom det Bibelen beskriver og virkelighet slik vi kjenner den til at bibelens fordømmelser kan anvendes ukritisk.
I dag er ordet homoseksualitet allerede utdatert. Akkurat som hetrofil kjærlighet handler om så veldig mye mer enn sex, er også samkjønnet kjærlighet så mye mer altomfattende at ordene homoseksuell og homoseksualitet lett blir misvisende.
(NB: Bruk arkivmenyen til venstre for å bla mellom artiklene)
I dag er ordet homoseksualitet allerede utdatert. Akkurat som hetrofil kjærlighet handler om så veldig mye mer enn sex, er også samkjønnet kjærlighet så mye mer altomfattende at ordene homoseksuell og homoseksualitet lett blir misvisende.
(NB: Bruk arkivmenyen til venstre for å bla mellom artiklene)