Artikkel 3: Sodoma


Fortellingen om Sodoma i 1 Mos 19 blir av mange kristne tolket som en fordømmelse av homofili. Det kan virke som om selveste Det nye testamente er enige med dem. I denne artikkelen skal vi se hva dette gjør med tolkningen.

Kortversjonen:
* Fortellingen handler om at hetroseksuelle menn ønsker å nedverdige fremmede besøkende ved å voldta dem. I alle kulturer har voldtekt vært assoisert med dominans og det å bli penetrert vært assosiert med underdanighet.
* Fortellingen vitner om en verden der menn var verd alt og kvinner ingenting. Lot viser hvor grusomt han synes dette var at de fremmede mennene skulle behandles som kvinner: Han var villig til å ofre sine egne døtre heller enn å la noe slikt skje. Dom 19 tegner det samme bildet.
* Det gamle testamentet vektlegger aldri det seksuelle i denne fortellingen når de nevner Sodoma.
* Noen tekster i det nye testamente synes å se på det som skjedde på samme måte som de samtidige forfatterne Josefus og Filon: Som hedenske perversjoner forårsaket av avgudsdyrkelse, overflod, begjær, hor og seksuell eksperimentering.
* Tekstene addresserer fremmedhat, ondskap, overgrep og seksuell eksperimentering. Ingen av tekstene adresserer homofil orientering og identitet.

Teksten:
De to englene kom til Sodoma om kvelden mens Lot satt i byporten. Da Lot fikk se dem, reiste han seg og gikk dem i møte, bøyde ansiktet til jorden og sa: «Hør, mine herrer! Ta inn i huset til deres tjener for natten. Der kan dere vaske føttene, og i morgen kan dere stå tidlig opp og dra videre.» De svarte: «Nei, vi overnatter ute på torget.» Men han ba dem så inntrengende at de tok inn hos ham. Og da de kom inn i huset, laget han til et festmåltid for dem. Han bakte usyret brød, og de spiste.

Men før de hadde lagt seg, kom alle mennene i Sodoma, både unge og gamle, fra alle kanter av byen og omringet huset. De ropte på Lot og sa til ham: «Hvor er de mennene som kom til deg i natt? Før dem ut til oss! Vi vil ha vår vilje med dem!» Da gikk Lot ut til dem i døråpningen, stengte døren etter seg og sa: «Brødre, gjør ikke en slik ugjerning! Hør nå! Jeg har to døtre som ikke har vært sammen med noen mann. La meg føre dem ut til dere, så kan dere gjøre med dem som dere vil. Men mot disse mennene må dere ikke gjøre noe, for de har funnet ly under mitt tak.» Men de ropte: «Flytt deg!» Og de sa: «Her kommer det en innflytter for å bo hos oss, og så vil han gjøre seg til dommer! Nå skal vi gjøre verre ugjerninger mot deg enn mot dem.» De trengte seg voldsomt inn på mannen Lot og holdt på å slå inn døren. Da strakte de to mennene ut hånden, tok Lot inn til seg i huset og stengte døren. Mennene som var utenfor huset, både små og store, slo de med blindhet. De strevde forgjeves for å finne døren.
Da solen gikk opp over landet, kom Lot fram til Soar. Da lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra – ned fra Herren, fra himmelen. Han ødela disse byene, hele sletten, alle som bodde i byene, og alt som vokste på marken. (1 Mos 19)

Fortellingen kort fortalt:
Gud har hørt klagerop angående Sodoma og Gomorra og vil selv stige ned å se hvordan det står til før han ødeegger byene (1 Mos 18,20-21). "Menneskene i Sodoma var onde og syndet grovt mot Herren" (1 Mos 13,13). Han sender to engler til Sodoma der Lot bor. Lot som selv er en innflytter i byen og Abrahams nevø sitter i byporten når englene kommer. Han ber dem hjem til seg. Etter at det blir mørkt kommer mennene i Sodoma og krever at Lot utleverer gjestene, bokstavelig oversatt: «så vi kan kjenne dem». Og Lot sier, nei ta ikke dem, ta heller døtrene mine som ingen mann «har kjent». («Å kjenne» er her en bibelsk kode for sex) Mennenes reaksjon? De ropte: «Flytt deg!» Og de sa: «Her kommer det en innflytter for å bo hos oss, og så vil han gjøre seg til dommer! Nå skal vi gjøre verre ugjerninger mot deg enn mot dem.»
 
Handler det om seksualitet?
Så hva er temaet i denne fortellingen? Er det homofili? Handler mennene i Sodoma ut fra en fundamental orientering mot sitt eget kjønn? Eller sagt litt sleivete: Hadde Job tilbudt jomfruer dersom han visste at det var den lokale homse-klubben som stod ved døra?

Vi kommer ikke forbi at teksten beskriver en mob som faktisk ønsket å voldta menn. Det vitner om at denne formen for seksuell vold ikke var ukjent. Men det er neppe snakk om en gruppe med homofil identitet eller homofil tiltrekning. Det handlet ikke om sekslyst men om seksualisert vold. De skulle "ta utlendingene" og ydmyke dem.

Halvor Moxnes skriver:
Det denne type fortellinger minner mest om er bruk av seksuell vold i ekstreme mannssamfunn, f.eks. i fengsler, hvor unge eller svakere menn, ofte homoseksuelle kan utsettes for slik behandling. Slike former for voldtekt forekommer i noen kulturer i krigssituasjoner, hvor seierherrene voldtar de beseirede. Det er også kjent fra antropologiske studier av samfunn hvor fremmede eller inntrengere på denne måten blir passert i en bokstavelig talt underordnet posisjon (Dover, 105). Dette viser sammenhengen mellom mannsrolle og seksualitet og makt. Mannen viser sin makt og sin maskulinitet ved å være den som aktivt utøver seksualitet. Den ytterste form for ydmykelse av mann i slike kulturer er derfor seksuelt å behandle ham som en kvinne, og dermed frata ham hans makt og rolle som mann. Det var den ytterste vanære mennene i Sodoma og Gibea ville utsette de gjestende menn for. Det er sammenbruddet av det bærende element i datidens «sivile samfunn», gjestevennskapen, som disse tekstene handler om. (Moxnes: Homofile i kirken 1995, s. 95.)
 
Dette antyder også grunnen til at penetrerende sex mellom menn vanligvis ikke foregikk mellom likeverdige. Kun mannlige slaver og prostituerte i antikken var mottakende på den måten. Når eldre greske menn, for eksempel hadde sex med unge frie gutter foregikk det på andre måter.

Vi har en tekst fra et av nabolandene til det gamle Israel, også fra Sodomas tid. Den forteller at sex med (voldtekt av) en likeverdig mann ble straffet med at overgriper selv først skulle voldtas og så kastreres. Men om han hadde hatt sex med en som stod under ham i rang, var det ingen slik straff. Om mennene i Sodoma hadde erfaring med penetrerende manne-sex så var det antakeligvis med ung-gutter, slaver eller prostituerte. Og det var neppe snakk om homofili, men mer om krydre sexlivet og å utvide tilbudet.

Den liknende historie om mennene i Gibea som Moxnes nevner ovenfor (Dom 19) tilfører ikke noe annet å bekrefte dette bildet. Også der vil mennene i byen «ha sin vilje» med den besøkende (eller bokstavelig oversatt: de vil «kjenne ham». v. 22). Men mannen det gjaldt refererer dette selv senere som: «Meg ønsket de å drepe» (20,5). Også i denne fortellingen tilbys en kvinne i stedet, og hun blir voldtatt til hun dør.  Dette angrepet og gjengvoldtekten av kvinnen som her blir gjennomført, blir omtalt som «en avskyelig og skammelig handling» (Dom 20,6.10). Kvinnens død starter en krig. Og vi forstår instinktivt at det er voldtekten av denne kvinnen som fordømmes og hevnes … ikke all heteroseksuell aktivitet.

Hvordan Det gamle testamentet bruker Sodomahistorien
Det er også påtakelig at ingen av de 12 tekstene som i Det gamle testamentet henviser tilbake til Sodoma spesielt fremhever det seksuelle i hendelsen. Det nærmeste er et mulig hint i Esekiel:
Se, dette er synden som din søster Sodoma gjorde seg skyldig i: hovmod. Hun og døtrene hennes hadde nok mat, ro og trygghet. Men hun ga ikke de hjelpeløse og fattige en håndsrekning. Hovmodige var de og gjorde slikt som jeg har avsky for. Men da jeg så det, drev jeg dem bort (Esek 16,49-50).

Noen mener "slikt som jeg har avsky for" her muligens refererer til voldtektsforsøket, siden 3 Mosebok kaller noe liknende for avskyelig. Men setningen kan også være en gjentakelse av innholdet i setningen før... altså er det avskyelige å ignorere de hjelpeløse eller å fornekte gjestfriheten. Se ellers hvordan Sodoma omtales i 5 Mos 29,23; 32,32; Jes 1,9-17; 3,9; 13,19; Jer 23,14; 49,18; 50,40; Klag 4,3-6; Esek 16,46-58; Am 4,11; Sef 2,9. Enten brukes Sodoma som bilde på total ødeleggelse eller som et bilde på noe som er så syndig at det ikke kan reddes. Når synden unntaksvis beskrives handler det om at de på tross av sin store rikdom ikke har brydd seg om de svake men i stedet støttet ugjerningsmenn. I selve fortellingen er jo også beslutningen om å ødelegge byen tatt før episoden med den forsøkte gjengvoldtekten. Man skulle tro at om det seksuelle hadde vært hovedtema i Sodomas synd, så hadde Bibelen selv brakt dette tydeligere fram. 

Senere tolkninger av fortellingen:
På Det nye testamentets tid var utenomekteskapelige homoseksuelle relasjoner utbredt i hele den gresk-romerske verden. Både likeverdige homoseksuelle relasjoner mellom voksne og relasjoner der eldre menn hadde sex med yngre gutter var kjent. Jødene stod imot denne trenden, og fristelsen til å bruke Sodoma-fortellingen til å fordømme slik homoseksuell praksis som en syndig perversjon må ha vært uimotståelig.

Matt 10,15; 11,23-24; Luk 10,12; 17,29; Rom 9,29; Åp 11,8 bruker imidlertid Sodoma på samme måte som Det gamle testamente, som et symbol på syndighet og ødeleggelse. Men både Josefus og Filon (utenombibelske jødiske forfattere som levde omtrent samtidig med Paulus) legger vekt på at i Sodoma hadde luksus og overflod ført til rastløshet og seksuelle utskeielser, også homoseksuelle sådanne. Romerbrevet, Judas brev og 2 Peters brev i Det nye testamente synes å følge denne tolkningen.

I Josefus' tolkning hadde overflod gjort folket i Sodoma utakknemlige og  videre onde og de hatet fremmede. Men de syntes også guttene som hadde kommet på besøk til Lot var vakre og unge og ville gjerne voldta dem (Antiquities 1.11.1,3). Også i Filon begynte nedoverbakken med overflod, fortsatte med hor og degenererte videre til homoseksuelt begjær som blant annet førte til en voldelig degraderende feminisering av menn. 
Filon skriver: 
"Som menn som ikke er i stand til å bære slik overflod blir rastløse som kyr, og blir strilynte og forkaster naturens lover, dyrket de ubegrenset fråtsing i mat og drikke og ulovlige forbindelser. For ikke bare var de gale etter andre kvinner og besudlet ektesengen til andre, men mennene begjærte også hverandre.... siden de voldelige lystene tok overhånd ble menn vant til å å bli behandlet som kvinner... og ble som kvinner.... og fornedret hele den menneskelige rase" (Filons samlede verker, Jonge 422-23 - Vår oversettelse fra engelsk til norsk).

Romerbrevets kapittel 1 likner på Filon i sin fordømmelse av det å følge fordervede lyster:
De byttet ut den uforgjengelige Guds herlighet med bilder av forgjengelige mennesker, fugler, firbeinte dyr og krypdyr. De fulgte sitt hjertes lyster, derfor overga Gud dem til urenhet slik at de vanæret kroppen sin med hverandre.  De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte i stedet for Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen.  Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse (Rom 1,23-27).


Når Paulus v. 25 skriver at «De byttet ut Guds sannhet med løgn» kan det være en henvisning til Sodoma. Det jødiske skriftet De 12 patriarkers testamenter forteller om Sodoma at byen «byttet (forandret) sin naturlige orden» og handlet «lovløst som hedningene» (Test Naft 3,4).

Vi observerer her at Paulus (som Filon) ser på homofil adferd som en perversjon forårsaket av en dyrking av lystene som har ført til en generell degenering av menneskeheten. Det er sannsynlig at når Paulus tar et oppgjør med alle "som holder sannheten nede i urett" så har han både gresk sex-kultur og Sodoma-fortellingen i bakhodet (Se ellers artikkel 6 for en grundigere gjennomgang av teksten i Romerbrevet).

Judas brev i Det nye testamente skriver: På samme måte [som englene som ville ha sex med mennesker v. 6)] var det med Sodoma og Gomorra og nabobyene deres, hvor de levde i hor slik som disse englene, og i unaturlige lyster. De ble straffet med evig ild og er blitt et advarende eksempel  (Jud 1,7). Det er imidlertid ikke klart om de "unaturlige lystene" henviser til homofil sex. Sammenlikningen er med 1 Mos 6 som handler om sex mellom engler og mennesker. Det var jo strengt tatt også det situasjonen i Sodoma handlet om. Og når Judas sammenlikner dette med dagens mennesker snakker han om de som "spotter høyere makter" (v. 8).

2 Pet 2,6-14 bruker sodomahistorien til å advare "de som vil leve et ugudelig liv" og «følge lystene i sitt kjøtt og blod». Også her nevnes angrep på himmelske makter (henvisning til Sodomas angrep på engler?)  som særdeles respektløst og dumt: "de er som dyr uten fornuft" som vil "gå under i sitt forfall". Ellers kjennetegnes de gudløse av at «de nyter å svire ved høylys dag» …  «Øynene deres fråtser i kvinner som byr seg fram, de er umettelige på synd. De forfører svake sjeler, og i sitt hjerte kan de kunsten å karre til seg.» Henvisningen til at "øynene deres fråtser i kvinner" tyder ikke akkurat på at mennene der hadde en homofil legning.

Det vi ser er at disse jødiske og kristne forfatterne ikke nødvendigvis bruker Sodomahistorien som eksempel på homofil sex. Og selv om de gjorde det er det overtydelig at de ikke adresserer fenomenet som en medfødt og uforanderlig tiltrekning til eget kjønn som gudfryktige kristne ungdommer "oppdager" i seg selv.

I stedet handler disse NT-tekstene om gudløshet, avgudsdyrkelse, overflod, kjedsomhet og en hemningsløst dyrking av seksuell eksperimentering. Men når Bibelen med rette fordømmer slik (gresk?) eksperimentering, bommer den samtidig fullstendig på situasjonen til de av dagens homofile som bare ønsker seg en partner å dele livet med. Mange kristne vokser opp blant sterkt fordømmende holdninger til homofil kjærlighet og oppdager likevel at de (som oftest mot sin vilje), ikke kan annet enn å tiltrekkes av sitt eget kjønn. Dette er en helt annen situasjon enn den Romerbrevet, Judas brev og Peters brev beskriver.

Det er dermed mulig å slutte seg til disse tekstenes fordømmelser, uten å konkludere at de adresserer homofil legning eller trofast homofilt samliv.
 
(NB: Bruk arkivmenyen til venstre for å bla mellom artiklene)

Populære innlegg fra denne bloggen

Artikkel 6: Paulus og «Menn som ligger med menn»

Artikkel 7: Romerbrevet: Er synden årsak til homofili?

Artikkel 5: Hva visste Paulus om homofili?